تبلیغات
ظهور(نسل شریف) - مراحل رشد کودکان غزه
ظهور(نسل شریف)
آنکه معترض نیست، منتظر نیست و معترض، منتظر نیست - دکتر علی شریعتی

آرشیو موضوعی

آرشیو

دوستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :

مراحل رشد کودکان غزه

نظریه رشد روانی اجتماعی اریکسون یکی از کاربردی ترین نظریه های پذیرفته شده دنیا می باشد.

در این مقاله حقییر سعی کرده ام 7مرحله از 8 مرحله رشد روانی اجتماعی اریکسون را در مورد کودکان اسرائیلی و امریکایی با کودکان غزه مقایسه کنم.

 

 

برای خواندن این مقاله به همراه عکس های تکان دهنده روی ادامه مطلب کلیک کنید


 

رشد روانی-اجتماعی چیست؟
نظریه رشد روانی-اجتماعی اریکسون یکی از معروف‌ترین نظریه‌های شخصیت در روان‌شناسی است.

هر مرحله در نظریه اریکسون به صلاحیت یافتن و شایسته شدن در یک محدوده از زندگی مربوط است. اگر یک مرحله به خوبی پشت‌سر گذاشته شود، شخص احساس تسلّط خواهد کرد. و اگر یک مرحله به طور ضعیفی مدیریت شود، حس بی‌کفایتی در شخص پدید خواهد آمد.

 

مرحله 1: (تولد تا 1سالگی) بحران اعتماد در برابر بی اعتمادی

نخستین مرحله نظریه رشد روانی-اجتماعی اریکسون بین تولّد تا یک سالگی پدید می‌آید و بنیادی‌ترین مرحله در زندگی است.
به دلیل آن که نوزاد به طور کامل وابسته است، رشد اعتماد در او به کیفیت و قابلیت اطمینان کسی که از او پرستاری می‌کند بستگی دارد.
اگر اعتماد به نحو موفقیت‌آمیزی در کودک رشد یابد، او در دنیا احساس امنیت خواهد کرد. اگر پرستار ناسازگار، پس زننده یا از نظر عاطفی غیرقابل دسترس باشد، به رشد حس بی‌اعتمادی در کودک کمک می‌کند. عدم توفیق در رشد اعتماد، به ترس و باور این که دنیا ناسازگار و غیرقابل پیش‌بینی است منجر می‌گردد.

البته اریکسون یادش نبوده که نمیشه برای نوزادانی که زنده نیستند حس امنیت یا اعتماد بوجود آورد.

                                          

مرحله 2: (1 تا 2سالگی) احساس امنیت در برابر شک و تردید

رویدادهای مهم دیگر در این مرحله شامل به دست آوردن کنترل بیشتر بر انتخاب غذا، اسباب‌بازی و لباس است.
کودکانی که این مرحله را با موفقیت پشت سربگذارند، احساس امنیت و اطمینان می‌کنند. در غیر این صورت، حس بی‌کفایتی و شک به خود در آن‌ها باقی می‌ماند.

  

انتخاب غذا ، اسباب بازی و لباس برای کوکان غزه به واسطه خود آنهاست؟

مرحله 3: (3 تا 5سالگی) ابتکار در برابر احساس گناه

در خلال سال‌های قبل از مدرسه، کودکان شروع به قدرت نمایی و اعمال کنترل بر دنیای خود از طریق برخی بازی‌ها و سایر تعاملات اجتماعی می‌کنند.
کودکانی که این مرحله را با موفقیت بگذرانند، حس توانایی شخصی و قابلیت رهبری دیگران را پیدا می‌کنند. و آن‌هایی که در به دست آوردن این مهارت‌ها ناکام می‌مانند، حس گناه، شک به خود و کمبود ابتکار در آن‌ها باقی می‌ماند.

  

کودکان غزه حس ابتکار را در خود پرورش می دهند یا شک به خود و احساس گناه؟؟  راستی جزقاله شدن هم یک حرکت مبتکرانه است؟

  

مرحله 4: (5 تا 11سالگی) سازندگی در برابر احساس حقارت

کودکان از طریق تعاملات اجتماعی شروع به رشد حس غرور نسبت به دستاوردها و توانائی‌های خود می‌کنند.
کودکانی که توسط والدین یا معلمان تشویق و هدایت می‌شوند، حس کفایت، صلاحیت و اعتقاد به توانایی‌های خود در آن‌ها به وجود می‌آید.
آن‌هایی که از سوی والدین، معلمان یا هم‌سن و سال‌های خود به قدر کافی مورد تشویق قرار نمی‌گیرند به توانایی خود برای موفقیت، شک خواهند کرد.

   

تعاملات اجتماعی کودکان غزه در مدسه به دست معلمان یا در منزل به دست والدین یا به دست هم سن و سال هایشان شکل می گیرد؟ در آینده احساس توانایی برای موفقیت دارند؟؟

   

مرحله 5: (نوجوانی) هویت در برابر سر در گمی

در دوران نوجوانی، کودکان به کشف استقلال خود می‌پردازند و به عبارت دیگر، خود را حس می‌کنند.
آن‌هایی که از طریق کاوش‌های شخصی، تشویق و پشتیبانی مناسبی دریافت کنند، این مرحله را با حس استقلال و کنترل و نیز حسی قوی نسبت به خود پشت‌سر می‌گذارند. و کسانی که نسبت به باورها و تمایلات خود نامطمئن بمانند، درباره خود و آینده نیز نامطمئن و گم‌گشته خواهند بود.

     

نوجوانان غزه در سن شکل گیری هویت:

   

   

مرحله 6: (اوایل بزرگسالی) تعلق در برابر انزوا

این مرحله، دوران اولیه بزرگسالی، یعنی زمانی که افراد به کشف روابط شخصی می‌پردازند را در بر می‌گیرد.

اریکسون عیقده داشت که برقرار کردن روابط نزدیک و متعهدانه با دیگران ضرورت دارد. کسانی که در این مرحله موفق باشند، روابط مطمئن و متعهدانه‌ای را به وجود خواهند آورد.

کسانی که حس ضعیفی نسبت به خود دارند در روابطشان نیز تمایل به تعهدپذیری کمتری دارند و بیشتر در معرض انزوای عاطفی، تنهایی و افسردگی قرار دارند.

   

اشخاصی که در مرحله قبل دچار سردر گمی شدند تمایل کمتری به تعهد پذیری دارند، ازدواج و تعهد به سبک فلسطینی:

   

مرحله 7: (میانسالی) فعالیت در برابر رکود

در دوران بزرگسالی، ما به ساختن زندگی خود ادامه می‌دهیم و تمرکزمان بر روی شغل و خانواده قرار دارد.
کسانی که در این مرحله موفق باشند، حس خواهند کرد که از طریق فعال بودن در خانه و اجتماع خود، در کار جهان مشارکت دارند. آن‌هایی که در به دست آوردن این مهارت ناموفق باشند، حس غیرفعال بودن، رکود و درگیر نبودن در کار دنیا را پیدا خواهند کرد.

   

اشخاصی که در این مرحله موفق نباشند احساس پوچی و غیر مفید بودن میکنند، اما به راستی در غزه هم امکان تمرکز بر شغل یا خانواده وجود دارد؟

   



پی نوشت:

مرحله هشتم و آخرین مرحله رشد اریکسون{ (کهنسالی) یکپارچگی در برابر نا امیدی}به دلایلی از مقاله حذف شده.

برای نوشتن و ترتیب عکس های این مقاله زحمات کمی کشیده نشده که البته انجام وظیفه بوده. لذا خواهشمندم در صورت کپی منبع را نیز ذکر کنید

____________________التماس دعا___________________

درباره وبلاگ

هر کس این سوال به ذهنش می رسد که امام زمان، این رهبر نجات بخش انتهای تاریخ، چگونه می تواند بر جهان پیروز شود؟ در اینجا امام صادق (ع) یک توجیه بسیار عمیق و کاملاً جامعه شناسانه و تاریخی دارد که: «قدرتهای ستمکار و قطبهای جنایت و ظلم به قدری از درون به فساد خواهند رفت که مقاومتشان را از دست می دهند و آنگاه شما از بیهوشی و خواب خرگوشی بیدار شده و چون مسلح به نیروی ایمان و آگاهی هستید بر آن قدرتهای از درون پوسیده و از بیرون فرسوده پیروز می شوید» و این پیروزی بر اساس منطق و غیبت و سنتهای اجتماعی است، سنتهایی که در اسلام قوانین خداوند است نه قوانین ماتریالیستی.
مدیر وبلاگ : عماد

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

; ثبت نام استشهدایون داوطلب اعزام به بحرین 		rahil.ir

آپلود عكس